Image
PROGRAMMA

Op 12 oktober 2018 bieden we u een compleet programma, bestaande uit plenaire lezingen en verschillende keuzesessies. Houd deze pagina in de gaten voor programmaupdates.

  09.00 uur - Ontvangst
  09.30 uur - opening    Dagvoorzitters Simon Broersma en Philip van der Poel,  Skipr
  09.40 uur    Roderick Schreuder, technologie entrepreneur en data science expert Monkey Mining

Wat zijn de gevolgen van de datarevolutie voor de logistiek en de zorg? Data en technologie hebben de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. De komende jaren zullen de ontwikkelingen nog sneller gaan. Langzaam worden de gevolgen zichtbaar in ons dagelijks leven en de samenleving. Hoe maakt u gebruik van de mogelijkheden die de datarevolutie biedt? Welke stappen kunt u morgen zetten?

  10.15 uur    Elwin Herrebout, Business Development Manager bij LogisP

Welke oplossingen zijn passend binnen de instelling om de hele patiënt journey te optimaliseren? Daarvoor hoef je je niet alleen te richten op ‘smart buildings’, zoals veel technologie providers doen. Maar juist op de processen om de patiënten logistiek te optimaliseren.

  10.25 uur    Maarten van Rixtel, bestuurder bij zorgorganisatie Sensire

 (Technologische) innovatie zonder een idee om dit in de processen te implementeren is gedoemd te mislukken. Hierop stranden veel goede nieuwe ideeën in de zorg. Medisch service centrum Sensire heeft in de afgelopen jaren de zorg op afstand wél op een goede manier weten te omarmen en toe weten te passen. Begin dit jaar is de volgende stap gezet naar verzelfstandiging en is Naast opgericht.

  • Welke processen heeft Sensire in de organisatie moeten veranderen om technologische innovaties toe te kunnen passen?
  • Welke hobbels waren er?
  • Wat was de noodzaak om te veranderen en hoe werkt de organisatie nu anders dan 5 jaar geleden?

  11.00 uur - Netwerkpauze
  11.30 uur    Diana Monissen, Voorzitter RvB Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie

Het Prinses Maxima Centrum voor kinderoncologie wil ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven. Dat is de missie. Ook wil het Centrum de ontwikkeling van het kind door laten gaan, ondanks de ziekte, en kinderen en ouders in alles centraal stellen en ondersteunen. In het gloednieuwe gebouw is alles daadwerkelijk georganiseerd rondom het kind en niet rondom de zorgverleners, de (diagnostische) afdeling of het logistieke proces. In het Prinses Máxima Centrum komt de dokter, verpleegkundige, pedagogisch medewerker, apotheker naar de patiënt toe. En het centrum is uitgerust met uitstekende kind- en gezinsvriendelijke verblijfsmogelijkheden en voorzieningen om het ‘gewone leven’ nog zoveel als mogelijk door te laten gaan.

Het Prinses Máxima Centrum werkt samen met zogenoemde shared care ziekenhuizen zodat kinderen en ouders voor bepaalde vormen van zorg dichtbij terecht kunnen. Hoe was het om het nieuwe centrum from scratch op te bouwen? Welke logistieke en overige vraagstukken moesten getackeld worden om kind en ouders volledig centraal te stellen? Hoe is dit meegenomen in de opzet van het nieuwe centrum? Hoe is de samenwerking met de shared care ziekenhuizen ingericht? Op deze vragen en meer krijgt u antwoord.

  12.05 uur    Simon Broersma, hoofdredacteur Skipr

Bestuurders en managers geven de facilitaire bedrijfsvoering vaak een te lage prioriteit. Maar juist daar kunnen zorgorganisaties zowel kosten besparen én zich onderscheiden in kwaliteit en innovatie. Zo zet GGZ instelling Rivierduinen de Zorgscan in van Facilicom, een soort röntgenfoto van de facilitaire organisatie. Wat is hier zo innovatief aan en wat zijn de lessons learned?

  12.15 uur    Carina Hilders, directievoorzitter Reinier de Graaf Gasthuis

De Reinier Haga Groep heeft een gespecialiseerd centrum ingericht voor prostaatkankerbehandelingen. De Reinier Haga Groep heeft de operatietechniek geïmporteerd uit de Hamburgse Martini-Klinik en voegde daar een aantal elementen aan toe. Resultaat: kortere wachttijden op uitslagen en minder onnodige bezoeken aan het ziekenhuis.

Wat is de werkwijze van het centrum en wat betekent de komst van een expertise centrum voor prostaatkanker, voor de zorgprofessional, voor de patiënt én voor de logistiek van de zorg?

  12.50 uur - Laatste vragen, afsluiting van de ochtend
  13.00 uur - Lunchpauze
  14.00 uur    Huub Zijlstra, Business Development Manager Health bij PostNL
  14.40 uur - Kennissessies 

Minder rompslomp, niet verdrinken in het werk en daardoor meer tijd en kwaliteit voor cliënten. Dat wil natuurlijk iedereen wel. En je kunt er meer aan doen dan je wellicht denkt. Want het zit niet alleen maar in regeltjes van de overheid. Hoe dat werkt in de praktijk? Dat hoor je in de kennissessie ‘Minder gedoe, meer kwaliteit’ van Emergis en P5COM. Zij dringen samen het gedoe terug dat zorgteams dwars zit.
Lucinde Stiekema, managing consultant P5COM
Saskia Asselbergs, verpleegkundig specialist Emergis

Het aantal patiënten bij een ziekenhuis verschilt per maand, week of dag. Dit betekent dat er de ene keer meer bedden, spreekuren of operatietijd nodig zijn dan de andere keer. Hoe kun je deze patiëntenstromen inzichtelijk maken? En knelpunten tijdig signaleren? En hoe stuur je tijdig bij wanneer er ergens in het ziekenhuis meer of minder capaciteit nodig is?
Robert van Spronsen en Pieter Wolbers, partners van Logiqol  

De medische wereld is tot grote dingen in staat. Dankzij continu onderzoek en de digitale revolutie hebben we op steeds meer ziektebeelden een effectief antwoord. Die positieve ontwikkeling gaat hand in hand met stijgende kosten op elk medisch terrein. Op het gebied van inkoop, assortiment en logistieke efficiëntie liggen een hoop mogelijkheden om goede zorg betaalbaar te houden. Hoe kunnen ziekenhuizen, zorginstellingen en leveranciers samen zorgen voor het optimaal inrichten van zorg? Zodat er bespaard kan worden én er meer tijd over blijft die ingezet kan worden voor goede zorg?

Gerard Vaandrager, Category Manager Institutioneel Mediq Medeco en Femke Bakker, Communications Advisor

 

  15.40 uur - Netwerkpauze
  16.00 uur    Kjeld H. Aij, auteur van managementboek “Wie vraagt wordt Beter’’

Hoe kan LEAN procesinnovatie bevorderen? En hoe wordt u als zorginstelling daadwerkelijk LEAN? Dit vereist leiderschap met veel betrokkenheid en doorzettingsvermogen, een brede 'horizontale' blik en het creëren van toegevoegde waarde in bedrijfsbrede processen. Hierbij is iedereen betrokken: directielid, teamleider, arts én verpleegkundige. U kunt bijvoorbeeld LEAN gedachtengoed en tools inzetten om wachttijden te verkorten. Tijdens deze lezing wordt toegelicht welk leiderschapsgedrag essentieel is voor een succesvolle en duurzame toepassing van lean principes bij het optimaliseren van procesinnovatie. Aan de hand van vijf leanprincipes krijgt u handvatten mee om gelijk in uw eigen organisatie mee aan de slag te gaan.

  16.45 uur - Netwerkborrel

*Programma onder voorbehoud van wijzigingen